Urban Trad is terug, en hoe! De brandnieuwe single ‘Interlude’ antwoordt klinkend ‘ja!!!’ op de vraag die hier en daar is gesteld: ‘Is er voor Urban Trad leven na Yves Barbieux?’
Urban Trad, dat weet de melomaan, was met ‘Sanomi’ runner-up in het Eurosongfestival van 2003. Het nummer was de exponent van een decennium frisse en inventieve muziek van een formatie die niet te beroerd was om vele grenzen af te tasten. Soetkin Collier, Veronica Codesal, Dirk Naessens, Moby en Philip Masure vonden het vertrek van Yves dan ook geen eindpunt van een mooie reis, maar een uitdaging om nieuwe horizonten te verkennen.
Anno nu staat de band, zoals de naam al aangeeft, nog altijd voor ‘steedse traditionele muziek voor de 21ste eeuw’. Meteen een betere omschrijving dan het wat banale ‘wereldmuziek’.
Nog zulk nietszeggend woord is ‘cover’, want ‘Interlude’ is in oorsprong dan wel een nummer van Alt-J, de spraakmakende hot as hell indierockband uit Leeds, Urban Trad geeft een eigenzinnige draai aan het intrigerende kleinood uit Alt-J’s debuutplaat ‘An Awesome Wave’.
De gewaagde interpretatie resulteert in een onweerstaanbare oorwurm, waarin de gouden stemmen van ‘de meisjes’ als vanouds in close harmony de boventoon voeren.
Urban Trad trok voor deze make-over verse krachten aan: Marco Rosano (in België wonende, Italiaanse modern klassieke componist, arrangeur en producer) en Simon Massey (die met Afro Celt Sound System samenwerkte) leidden de opnames in goede banen.
Nieuwe groepsleden zijn Remi Decker (doedelzak en fluit) en Jill Delien (basgitaar) .
Extra optie met Ialma: Sinds geruime tijd bestuderen zij de populaire muziek van hun voorouders uit Galicië, in Noord-West Spanje. Vandaag brengen zij ons dit repertorium in hun eigen persoonlijke stijl gaande van authentiek tot modern. Ze dragen dus bij tot het behoud en de vernieuwing van het genre. Ialma kent zowel Waalse als Vlaamse invloeden, met echo's van zigeunermuziek, flamenco of Latin. Hun boodschap is bijgevolg eigentijds en universeel en wordt gekenmerkt door openheid.