Cécile Kempenaers studeerde zang bij Mireille Capelle en Rolande Van Der Paal aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent. Aan het Brabants Conservatorium te Tilburg volgde zij “Vocale Ensemblezang oude muziek” bij Rebecca Stewart. Later volgde zij onderricht bij Margreet Honig (Amsterdam) en Ingrid Voermans (Den Haag). Momenteel vervolmaakt Cécile zich bij Jutta Schlegel (Berlijn).
Cécile zingt bij verscheidene ensembles zoals oa. Huelgas Ensemble (o.l.v. Paul Van Nevel), Collegium Vocale Gent (o.l.v. Philippe Herrewege), waar zij reeds verschillende malen, zowel tijdens concerten als op CD-opnames, als soliste te horen was; bv. “Magnificat” (Bach), “Musikalische Exequien” en “Schwanengesang” (Schütz), de Engel uit “Elias” (Mendelssohn), enz.
Onder leiding van Françoise Lasserre (Akadêmia) is zij als soliste op CD-opnamen te horen in verschillende werken van Schütz: bv. De sopraansolo in “Litania” SWV 458, de Engel in “Historia der Geburt Jesu Christi” SWV 435, … als ook de rol van 1ste Euretto in “Orfeo” (Stefano Landi).
Zeer recent zong Cécile de rol van “Second Woman” in “Dido & Aeneas” (Purcell), alsook solopartijen in “Vespera della beata Vergine” (Pergolesi), beide met het barokorkest Akademia für alte Musik Berlin (AkaMus) o.l.v. Attilio Cremonesi.
O.l.v. Marcus Creed zong zij “Israel in Egypt” (Händel) met Freiburger Barockorchester, “die Auferstehung” en andere kantaten (Telemann) met AkaMus. Verder zong zij “Dixit Dominus” (Händel) en “Membra Jesu Nostri” (Buxtehude) o.l.v. Hans Christophe Rademann.
Cécile werkt regelmatig met dirigenten als Sigiswald Kuijcken, Ton Koopman, René Jacobs, Paul Dombrecht, Thomas Hengelbrock, …
Ook maakt Cécile Kempenaers deel uit van het ensemble Zefiro Torna dat 2 veelbesproken CD’s (met lovende kritieken) op de markt bracht.